Acceptance and Commitment Therapie

Wat is ACT, Acceptance & Commitment Therapie?

ACT gaat over het menselijk leven en welzijn in al zijn volheid, maar eveneens met al zijn pijn. ACT gaat over denken en vooral voelen, ervaren. Het mens zijn, het voelen van verdriet en angst, hebben we allemaal gemeen. ACT is eigenlijk één grote zoektocht naar het geven van een plaats aan al deze belevingen om zo tot meer levensruimte te komen.

ACT is ook 100% gedragstherapie!

ACT bestaat uit 6 processen, onder te verdelen in 2 hoofdprocessen.

Hoofdproces 1: Acceptatie en Mindfulness. Dit proces omvat de processen van onder andere acceptatie, bereidheid en contact met het ‘hier en nu’.

Hoofdproces 2: Waarden en Toegewijde actie. Met andere woorden, wat zijn de belangrijke waarden voor jou in het leven en welke stappen ga je ondernemen om hiernaar te leven.

In ACT gaat het:
  1. Om aandacht
  2. om te zien hoe jij zelf stokken tussen jouw benen gooit waardoor je niet verder komt
  3. om acceptatie van gedachten en gevoelens
  4. om op een andere manier met jouw gedachten om te gaan
  5. om het (her) ontdekken van jouw aarden. Van datgene wat werkelijk belangrijk is in jouw leven.
Thema’s in de ACT:
  • Defusie: je kunt iets anders doen dan je gedachten je ingeven. Dit geeft je de vrijheid om het ‘advies’ dat je brein je ingeeft te volgen, of het maken van een andere keuze
  • Mindfulness: de vaardigheid om zonder oordeel in het ‘hier-en-nu’ jouw ervaringen te observeren en te ervaren, zonder actie te ondernemen om deze te vermijden, te controleren of vast te houden
  • Acceptatie: leren te stoppen met vechten tegen onvermijdelijke zaken in het leven, waardonder ook menselijk leed
  • Jijzelf: het jezelf leren zien in samenhang met je omgeving. Jij bent je problemen niet, je bent ook je gedachten, emoties of je ervargingen niet.
  • Het leven volgens jouw waarden: bepalen wat echt waardevol is in het leven
  • Bereidheid: om je gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van de waarden waaraan je jezelf verbonden hebt.
Voor wie is ACT geschikt:

Voor iedereen die voluit wil leven en nu het gevoel heeft daarin beperkt te worden. ACT is ook heel geschikt voor mensen die kampen met bijvoorbeeld chronische pijn, beperkingen door ziekte, vermoeidheid.